Flere andelsboligforeninger gør brug af ventelister, men for mange er det en tung administrativ opgave. Waitly hjælper med håndtering af ventelister, læs med og hør hvordan Waitlys system hjalp A/B Tvegaarden, og bliv klogere på hvordan man kommer igang med at bruge Waitly.
Leif er bestyrelsesmedlem i A/B Tvegaarden. En andelsboligforening i Valby i København. Foreningen har eksisteret siden 1989, og består af 160 andelshavere. A/B Tvegaarden har altid haft ventelister, fordi de synes det var vigtigt at have et ordentligt overblik over hvem der kom ind i foreningen, men ikke mindst for at undgå penge under bordet ved salg understreger Leif.
De seneste par år er interessen for andelsboliger vokset, og det har de også mærket i A/B Tvegaarden:
“Efterhånden er vores ventelister blevet så store, at det nærmest var umuligt at følge med. Der var 8-10 personer hver måned der blev skrevet op til vores andelsforening. Med vores gamle system, der var ikke noget med at vi kunne sende tilbud ud på mail, så det var post Danmark og det var totalt umuligt til sidst.”
I den forbindelse begyndte Leif at undersøge om der fandtes et system, der kunne løse noget af den store opgave de pludselig sad med i foreningen. Ved en anbefaling fra Vest Administrationen fandt de Waitly. A/B Tvegaarden har nu brugt systemet i et lille år, og har indtil videre solgt 11 andele gennem Waitly:
“Det er gået ud over al forventning. Når vi har lavet en salgsannonce gennem Waitly, så trykker vi egentlig bare på knappen og så er det ude til alle dem som står på ventelisten. Det er meget nemt og meget enkelt, så det kan jeg kun anbefale.”
Hvordan kommer man igang?
Det var nemt for Leif og A/B Tvegaarden at gå fra deres gamle system og over til Waitly, og Waitly hjælper med hele processen. I Waitly er det vigtigt for os, at andelsboligforeningerne er med hele vejen. Derfor bliver man først enige om, hvordan ventelisterne skal sættes op – vil man eksempelvis både have en ekstern og en intern venteliste, og hvad skal prisen for opskrivningen være. Det er alt sammen ting som foreningen selv bestemmer. Hvis en forening allerede har en venteliste, skal ventelisten blot sendes til os i et Excel ark, og så sørger vores supportteam i Waitly for at indlæse listen i det digitale system.
Listen skal indeholde:
- Placering eller Anciennitet: Det nummer vedkommende står på ventelisten eller dato for opskrivning
- Navn: Den som står på ventelisten
- E-mail til personen på ventelisten
Når ventelisten er indlæst og godkendt af bestyrelsen, skal bestyrelsen først sende en mail rundt til alle på ventelisten, for at informere dem om overgangen til Waitly. Dernæst vil Waitly indenfor 48 timer sende en mail ud til alle, hvor hver bruger bedes bekræfte deres plads på ventelisten. I denne mail vil Waitly informere om at fremadrettet kan den boligsøgende altid se deres placering på ventelisten og opdatere deres oplysninger.
På den måde bliver ventelisten også opdateret og renset, så der kun står folk der rent faktisk er stadig er interesserede i at købe en andel i foreningen. Hos A/B Tvegaarden stod der folk der havde skrevet sig op på ventelisten i 1990, men aldrig havde reageret på tilbud. Det var et stor udfordring for foreningen, da de brugte tid og ressourcer på at kommunikere til personer, der bare tog plads på ventelisten, men ikke var reelt interesserede.
En opdateret venteliste giver også personer der ønsker at skrive sig på listen et langt mere realistisk billede af, hvilken plads de vil få på ventelisten, og hvornår de kan forvente at få et tilbud på en lejlighed. Vil du vide mere om onboarding processen og Waitlys system, så tag med til vores gratis webinarer, hvor vi giver en introduktion til Waitly og systemets mange fordele og muligheder.
Leif og AB Tvegaarden har været rigtig glade for brugen af Waitly, skal vi også hjælpe jeres forening, så “Book en Demo” her👇