Det går stærkt i Waitly. Der var brug for nye hænder og flere midler til at skabe den bedste platform for vores digitale ventelistesystem. Derfor søgte Waitly en Innobooster gennem Innovationsfonden. Læs mere om hvad Innobooster er, og hvordan Waitly fik legatet.
De administrative arbejdsgange bag andelsboligmarkedet har i mange år været præget af langsomme, manuelle processer. Det skyldes, blandt andet at bestyrelserne er drevet af frivillige, der ikke har tiden til at udvikle nye løsninger. Det oplevede Tim Lykke Myhrvold, den ene af Waitlys foundere da han i sin tid selv skulle søge andelsbolig og sidenhen også kom i bestyrelsen. Derfor satte han sig ned sammen med sin gode ven, Morten Dalgaard, og de to begyndte at brainstorme på en digital løsning på andelsboligmarkedets administrative arbejdsgange.
Det blev starten på Waitly. Tim og Morten søsatte firmaet i 2019, og især de sidste 12 måneder under coronakrisen har det virkelig taget fart. Waitly bliver idag brugt til ventelistehåndtering af over 220 lister, og +17.000 boligsøgende står klar til at finde deres næste andelsbolig gennem Waitly.
“Vi ser en kraftig vækst i antallet af nye boligsøgende på vores platform. Vi tror, det kan forklares af den store prisforskel, der er kommet mellem ejerboliger og andelsboliger det seneste år”
– Tim Lykke Myhrvold, Founder og Direktør.
Ideen med Waitly er at fjerne det administrative arbejde omkring ventelisterne i en andelsboligforening og sikre, at databaser, regnskaber og vedtægter bliver gjort digitale. Waitly står for automatisk opkrævning, og systemet hjælper også foreningerne med at overholde de nye GDPR regler. Det digitale ventelistesystem hjælper også boligsøgende, da Waitly samler ventelister til andelsboliger på én platform. Noget der altså ikke blev gjort, før Waitly kom på markedet.
I Waitly er det gået enormt stærkt, siden virksomheden startede for bare 2 år siden. Der er blevet satset stort på udvikling og udvidelse af teamet, og derfor søgte Waitly en Innobooster gennem Innovationsfonden.
“[Innovations]Fonden er sat i verden for at investere i projekter med høj risiko – og stort potentiale. Og det gør vi på en nem, enkel og gennemskuelig måde – med mindst muligt bureaukrati”
– Innovationsfonden.dk
Innovationsfonden investerer i projekter, der på innovative måder kan være med til at:
- Udvikle og markedsmodne et nyt produkt eller en ny service, der har et økonomisk og samfundsmæssigt potentiale.
- Forbedre en proces i din virksomhed betydeligt, så jeres konkurrenceevne forbedres markant.
- Finde løsninger på samfundsrelaterede udfordringer
Millionindsprøjtning med flere parter
Efter Innoboster ansøgningen blev sendt afsted har Waitly fået tilføjet et etcifret millionbeløb i ny kapital. Vækstfonden valgte nemlig i samme omgang at gå med Innovationsfonden og bakke op med ekstra kapital til rejsen, ligesom de to founders har valgt at indskyde ekstra egenkapital til at sætte skub på væksten. Netop den ekstra kapital har hjulpet med at ansætte nye medarbejdere og sætte yderligere fart på den i forvejen travle startup.
Flere ansatte og nye muligheder
Waitly bestod blot af de 2 founders da corona pandemien brød ud. Men fra 1/04-20 og indtil nu, har det været muligt at ansætte to deltidsansatte og 2 fuldtidsmedarbejdere. Derudover har den ekstra hjælp fra blandt andet Innoboosteren gjort det muligt at ansætte yderligere to nye udviklere, samt opgradere timer hos de eksisterende ansatte. Rasmus Justesen er en af dem, som gik fra en deltidsstilling til en fuldtidsansættelse i Waitly.
“Jeg blev virkelig glad, og lidt overrasket over, at der var et fuldtidsjob til mig i en startup virksomhed – og så i midten af corona krisen. Jeg takkede også ja til jobbet, fordi jeg synes, Tim og Morten har nogle spændende visioner. Derfor vil jeg godt hjælpe dem med at styrke Waitly. Jeg glæder mig til at bruge de ekstra timer på at lave nogle fede features, der hjælper vores kunder og gør deres hverdag nemmere”
– Rasmus Justesen, Full Stack Developer.
Selvom Waitlys platform i første omgang blev udviklet til at håndtere ventelister i andelsboligforeninger, blev det hurtigt klart, at systemet kan bruges til meget mere. Også derfor gik Waitly ind i processen om at søge en Innobooster fra Innovationsfonden, og glæden i teamet var stor, da Tim fortalte, at Waitly var blevet tildelt en Innobooster.
“Jeg er stolt over at arbejde sammen med folk, der brænder for det, de laver – og det gør Waitly teamet virkelig. Her går hverdagen stærkt, og jeg glæder mig til, at vi har flere kolleger at dele rejsen med”
– Caroline Sommer, kommunikations og marketingansvarlig.
Med hjælp fra Innobooster projektet vil Waitly gå fra et simpelt setup til at kunne håndtere et mere avanceret digitalt venteliste koncept. Waitly kan derefter understøtte langt flere typer ventelister, hvilket skaber grobund for en større andel af markedet. Og på sigt nye markedssegmenter som eksempelvis lejeboliger, almene boliger, kolonihaver – mulighederne er mange!
Waitly udfordrer gængse arbejdsgange
Waitly vil gerne udfordre gamle, manuelle arbejdsgange – udfordre og forbedre den måde, folk plejer at arbejde på.
“Bare fordi man plejer at håndtere en venteliste i Excel og sende breve med boligtilbud, er det ikke nødvendigvis den bedste løsning. Vi vil gerne udfordre den måde, folk plejer at gøre tingene på”
– Morten Dalgaard, CTO og co-founder.
Med Innobosteren i ryggen, og et opgraderet team, er Waitly klar til at udvikle platformen og forbedre den daglige arbejdsgang til glæde for endnu flere.