Mød vores partnere – ØENS

ØENS Rådgivningshus er ikke et hvilket som helst rådgivningshus. Virksomheden er startet af et ægtepar og er vokset fra 7 til 70 medarbejdere på kort tid. Nu har ØENS og Waitly indgået et spændende samarbejde.

Waitly samarbejder med flere forskellige virksomheder og organisationer for at udbrede kendskabet til firmaet og udvide platformen. I Waitly er det vigtigt, at det er virksomheder, som deler Waitlys værdier og vision om transparente og digitale løsninger. En af dem er ØENS, et administrationshus med fokus på rådgivning for især andels-og ejerforeninger.

ØENS – en familieejet virksomhed med stærke værdier

På en solrig dag besøgte Waitlys to ansatte, Christian og Caroline, ØENS til en snak om deres virksomhed. ØENS har adresse på Amager, i en stor bygning med masser af plads. Her blev vi taget godt imod af Bjørn Weber, direktør og partner i ØENS Ejendomsadministration. Der var blevet booket et møderum til lejligheden, men der gik ikke lang tid, før Bjørn protesterede, “Det virker for højtideligt det her”, og vi satte os ind i et andet lokale. Det beskriver meget godt stemningen i ØENS – uhøjtideligt og hyggeligt. Det er også noget af det, som Bjørn lægger vægt på, når han fortæller om ØENS:

“Man kan godt kalde ØENS en familieejet virksomhed. Virksomheden er startet af Kenneth, som er advokat, og hans hustru Ida, som i dag er HR ansvarlig. Det hele startede ude i en nedlagt farvehandel i Kastrup. Kenneth ville gerne være selvstændig i sit lokalområde. Så hver dag, når han var færdig på det advokatkontor, som han arbejdede hos inde i byen, så gik han og satte lokalerne i stand for at starte sit eget advokatkontor”.

Der var en del andelsboligforeninger i lokalområdet, og de fik øjnene op for den nystartede virksomhed. Og da mange af dem manglede hjælp til administrationen, satte det skub i forretningen. I 2011 kom Bjørn til virksomheden. Bjørn er uddannet ejendomsadministrator og havde en masse erfaring med fra branchen.

“Jeg mødte Ida og Kenneth, og vi klikkede bare rigtig godt. Jeg er måske lidt den pessimistiske, og Ida og Kenneth er de mere optimistiske. Og det fungerer faktisk ret godt. Både at have dem som kan se hullerne i osten, og så dem som rent faktisk render ud og siger “hey her er en ny ost, lad os kigge på den”.

Hvad er ØENS?

  • ØENS er et samarbejde og forretningsfællesskab mellem ØENS Advokatfirma, ØENS Ejendomsadministration og ØENS Virksomhedsadministration.
  • ØENS tilbyder professionel rådgivning, når du har brug for en advokat eller skal have administreret, drevet og udviklet en ejendom, en andels- eller ejerforening eller en virksomhed.
  • ØENS består af mere end 70 medarbejdere med speciale inden for alle juridiske områder og ejendomsadministration, –drift og –udvikling.

Fra syv til 70 medarbejdere

I 2012 flyttede ØENS til et større kontor, hvor de også har adresse i dag. Dengang var de blot syv medarbejdere, som pakkede nogle flyttekasser ude i Kastrup. Og i dag består ØENS af mere end 70 medarbejdere med speciale inden for alle juridiske områder og ejendomsadministration, –drift og –udvikling.

Men selvom virksomheden er vokset, og stadig er i vækst, så holder den fast sin historie og det tætte bånd mellem medarbejderne, som en del af ØENS DNA: “Ida og Kenneth er nærmest lidt som mor og far, og jeg er måske den skøre onkel” griner Bjørn, mens Rikke, Kommunikationsmedarbejder i ØENS, som også er med til mødet, nikker.

“Vi er enormt tætte på hinanden her i virksomheden. Der var en tid, hvor vi også var med til konfirmationer, bryllupper og så videre. Det gør vi ikke så meget, efter at vi er vokset. Men vi er stadig venner på kryds og tværs, og det kan man mærke på den måde, vi arbejder sammen på”.

Kenneths vision om at gøre noget for lokalsamfundet er også stadig en del af ØENS værdier. ØENS støtter foreningslivet i lokalområdet på Amager med sponsorater, og stiller sig gerne til rådighed i forbindelse med uddannelsesforløb og praktikker. Hos ØENS er der plads til alle – der er medarbejdere i jobtræning og seniorordninger, advokatsekretærelever, studerende og trainees.

“Vi vil gerne række på tværs af generationer og samarbejde på tværs af de forskellige fagområder. Og det er også derfor, at det giver så god mening med den her treenighed som vi har med ØENS Advokatfirma, ØENS Ejendomsadministration og ØENS Virksomhedsadministration. Vi har den kultur, at sidder du bøvler med et eller andet, så smutter du over til en kollega og spørger om hjælp”.

Man fornemmer hurtigt, at ØENS er et sted, hvor alle har respekt for hinanden. Det er ikke et klassisk gammeldags advokatkontor, hvor seniorpartnerne ikke spiser frokost med junior partnerne. Faktisk vil man nok ikke tro, at ØENS er fuld af advokater. Stemningen er afslappet, og der er ikke mange i slips og jakkesæt.

“Hvis opvaskeren er færdig, og du skal bruge en kop til kaffe, så tømmer du opvaskemaskinen – uanset om du er advokat, studentermedhjælper eller direktør. Hvis I kom en tilfældig dag til frokost, så ville I ikke vide, hvem der var hvem – man kan kun se, hvem der er advokat, hvis de lige har været I retten. Så er de lidt mere tilknappede”.

ØENS

Christian og Caroline på besøg hos ØENS – Bjørn fortæller om ØENS historie 

En virksomhed ejet af medarbejdere

Noget af det som skaber det flade hierarki i ØENS er, at det er en ejerledet virksomhed, som gerne vil dele ud af ejerskabet til medarbejderne. Derfor har ØENS startet et medarbejderselskab, sådan at medarbejdere kan blive medejere. Og Bjørn fortæller, at det er deres mission at 25 procent af virksomheden skal være ejet af medarbejderne.

ØENS og Waitly – et samarbejde med mening

ØENS vil gerne gøre tingene lidt anderledes og udfordre den gængse opfattelse af et støvet advokatkontor fyldt med ringbind. ØENS går ind for digitalisering og gennemsigtighed, og derfor var et partnerskab med Waitly oplagt. Partnerskabet kom til verden på baggrund af nogle problemstillinger, som ØENS Ejendomsadministration ofte løb ind i, når de skulle overtage administrationen af en forenings ventelister. Der kan være mange typer af lister – skilsmisse lister, børn af gården lister og sammenlægning lister, og de kan have været håndteret på vidt forskellige måder.

“Når vi har overtaget administrationen af en forening, så er det tit ventelisterne, der er svære at overlevere. Og der går altid et eller andet tabt i overleveringen. Særligt hvis ventelisterne har været håndteret manuelt”.

Som ejendomsadministrator skal man sikre, at tingene bliver gjort korrekt – både juridisk og moralsk, og det kan man sikre ved digitalisering og juridiske regler, forklarer Bjørn. Derfor kan det være et problem, når ting bliver gjort manuelt og ikke følger nogle faste principper. Bjørn fortæller, hvordan de nogle gange har oplevet at få opkald fra folk, som på en eller anden måde, ikke er kommet med over på ventelisten.

“Hvis der ikke er styr på ventelisterne, så rammer det jo også os som administratorer. Jeg synes jo, at vi skal være moralens vogter, fordi vi varetager rigtig mange menneskers boliger og økonomi. Og boligen, ens hjem, er bare en enormt vigtig del af folks liv. Jeg synes, vi skal være garant for ordentlighed”.

Generelt mener Bjørn, at digitale ventelister løser flere problemer – det gør administrationen nemmere, og gør det nemmere for de boligsøgende at finde andelsboligforeninger.

“Som jeg ser det, så er Waitly en demokratisering af andelsboligmarkedet – og det princip, synes jeg, er smukt”.

Samarbejdet mellem Waitly og ØENS bygger på de samme visioner og værdier. Med samarbejdet vil endnu flere andelsboligforeninger få digitale ventelister, og på den måde gøre hverdagen nemmere for både bestyrelser og boligsøgende.

keyboard_arrow_up